rolstoeltoegankelijkheid

Afbeelding
Plaats hier uw vragen, tips, meningen over Rhodos, die niet in een andere rubriek passen.
Plaats reactie
GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

rolstoeltoegankelijkheid

Bericht door GERRIE » do feb 02, 2006 8:26 am

Hallo,

Ik ben voor het eerst op deze site en heb een vraag. Wij gaan dit jaar i.v.m. ons 25 jarig huwelijk voor het eerst vliegen naar Rhodos. Nu hebben wij één zoon van 17 in een rolstoel. Weet iemand hoe het gesteld is met de wegen in Rhodos en de toegankelijkheid in de gebouwen. Ik ga van het slechte uit dan valt het straks allemaal alleen maar mee.
Ik hoor graag ervaringen.

Gebruikersavatar
Rhodosfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1944
Lid geworden op: za nov 20, 2004 8:08 pm

Re: rolstoeltoegankelijkheid

Bericht door Rhodosfan » do feb 02, 2006 11:49 am

GERRIE schreef:Hallo,

Ik ben voor het eerst op deze site en heb een vraag. Wij gaan dit jaar i.v.m. ons 25 jarig huwelijk voor het eerst vliegen naar Rhodos. Nu hebben wij één zoon van 17 in een rolstoel. Weet iemand hoe het gesteld is met de wegen in Rhodos en de toegankelijkheid in de gebouwen. Ik ga van het slechte uit dan valt het straks allemaal alleen maar mee.
Ik hoor graag ervaringen.


Hallo Gerrie,

Nogmaals, welkom in ons Rhodos vakantieforum :P Een ding hebben we al gemeen: ook voor ons was in 1999 ons 25-jarig huwelijk de eerste keer : Rhodos :P en zoals je hier wel lezen kunt.....is het niet bij een keer gebleven :!: :!:

Ik kan eigenlijk alleen maar spreken voor Rhodosstad, maar het valt ons op dat steeds meer rolstoelers en rollatorgebruikers ook hun vakantie op Rhodos genieten. Uiteraard zullen in sommige hotels/appartementen beperkingen zijn, maar dat kun je van te voren wel navragen, denk ik.
Ook zijn in Rhodosstad de trottoirs nou ook niet altijd geschikt :cry: Maar zelf in de oude stad met z'n broemde keienstraatjes zie je ze steeds meer.

De openbare gebouwen, zoals b.v. musea en overheid zijn ook steeds meer voorzien van rolstoel-opritten. :lol: :lol:

P.S. vraagje: Welke plaats gaan jullie :?:

groetjes en alvast veel voorpret.

Frans
Afbeelding

GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

rolstoeltoegankelijkheid

Bericht door GERRIE » do feb 02, 2006 12:54 pm

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Wij gaan naar Ixia en zitten in Syrene Beach Hotel op 2 kilometer afstand van Rhodosstad zodat wij eventueel ook kunnen lopen naar Rhodosstad. Onze zoon heeft gelukkig wel een handrolstoel dus dat loopt wel licht en als het goed is hebben wij een rolstoelaangepaste kamer voor hem in het hotel.

Gebruikersavatar
rhodosliefhebber
Mede beheerder
Mede beheerder
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 6:26 pm

Bericht door rhodosliefhebber » do feb 02, 2006 1:17 pm

Hoi Gerrie,

Wij zijn in 1986 al naar Sirene Beach geweest. Het ligt wel aan de drukke weg naar Rhodos-stad, maar we hebben het er heel fijn gehad. Je zit dicht bij Rhodos-stad en een taxiritje er naar toe zal niet duur zijn. Een busrit is af te raden (waarschijnlijk ook met een rolstoel niet mogelijk), want de bussen zijn op dat punt vaak vol, vanwege de grote hotels ervoor. De bussen rijden dan gewoon de halte voorbij. Ik weet zeker dat jullie het heerlijk zullen vinden op Rhodos. De stoepen zijn niet altijd rolstoel vriendelijk, maar met een beetje opletten, kom je een heel eind.


Heel veel plezier.

Annelies (al voor de 18e keer naar Rhodos)
Éénmaal naar Rhodos, voor altijd verkocht!

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » do feb 02, 2006 2:07 pm

Hoi Gerrie

Griekenland is een prachtige land , maar de wegen zijn niet allemaal even goed laat staan een trotoir ,Ik vind Rhodes totaal niet rolstoel vriendelijk,maar gelukkig komen er wel meer hotels en complexen die het wel mogenlijk maken om een vakantie te vieren!

Inderdaad met taxi kom je wel ergens !

Maar hebben jullie er niet aan gedacht om een auto te huren?? dan heb je elke dag vervoer ,en dan kan je zoon ook van allerlei uitstapjes genieten!

M,n zwager is ook met z,n rolstoel eens op Rhodes geweest,hij was met een reis gezelschap en had geluk dat iedereen hem wel wou duwen!

Hij heeft er enorm van genoten en had geen dag spijt dat hij op Rhodes zat.

Hou er wel rekening mee dat Lindos erg lastig is voor rolstoel gebruikers net zoals de vlindervallei!

Monthe smith zou wel kunnen bijvoorbeeld
en Faliraki is ook aan te raden!

Ik zal wel eens aan m,n zwager vragen wat goed te doen was voor hem!
Misschien kan ik jullie daar enorm bij helpen!

Alleen weet ik niet waneer ik hem te spreken krijgt dus dat zal op z,n vroegst eind volgende week zijn!


Veel sucses met alles en ook mijn reactie zal ik hier voor je neer zetten :wink:

Groetjes van Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

Bericht door GERRIE » do feb 02, 2006 2:25 pm

Zou leuk zijn ook andere rolstoelervaringen te horen.
wij zijn inderdaad van plan om ook een auto te huren. Alleen zijn de auto's die wij in het reisboek zien een beetje te klein de rolstoel moet er namelijk wel in kunnen en we zijn dan ook nog met zijn vijfen.
We moeten ook niet te veel weg want de jongens in hun pubertijd vinden het ook belangrijk om lekker te nietsen en met mooi weer aan het strand te liggen en bovendien een keer een disco te bezoeken.

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » do feb 02, 2006 2:43 pm

mail eens naar Marion en vasilis dit kan je doen in het nederlands,want Marion is een hollandse en een kennis van ons!
Zij verhuren al heel wat jaren auto,s ze zitten in Trianta maar dat is geen enkele probleem

Hun mail adres is montvas@otenet.gr

en hun site is http://www.rhodosinfo.com/sky.htm

Groet Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » do feb 02, 2006 3:11 pm

Gerrie
Waar ik niet aan gedacht heb is dat m,n zwager wel iets kan lopen dus af en toe liep hij achter z,n eigen rolstoel en kon zich daar erg goed mee redden!met name Rhodes oude stad heeft bij hem een leuke herinnering gegeven!

M,n andere zwager zou ook eens naar Griekenland willen maar zijn handicap is weer iets groter !
we hebben wel gedacht of het haal baar zou zijn ,maar dat denken we zelf van niet! niet om het eiland maar voor hem zelf

Hij zou zelf auto willen rijden maar deze moet aangepast zijn enz enz !
dus Griekenland is niets voor hem! daarom gaat hij met z,n eigen auto erg graag naar Londen en dat is voor hem weer een top vakantie!

Maar zoals ik gemerkt heb zijn jullie met z,n vijfen en dat is al heel fijn ,natuurlijk kan je lekker luieren op rhodes en als je naar Faliraki zou gaan dan zit je goed wat zandstranden betreft!

En stappen in de bar street zou ook wat zijn voor jullie!daar zijn genoeg disco,s te vinden (heb ik van hore zeggen ,want hier ben ik nog nooit geweest) :wink: :wink: :wink:

Groetjes Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

Gebruikersavatar
Rhodosfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1944
Lid geworden op: za nov 20, 2004 8:08 pm

Bericht door Rhodosfan » do feb 02, 2006 7:27 pm

Hoi Gerrie,

Inderdaad, en sinds enkele jaren is er langs de kust tussen Ixia en Rhodosstad een "wandelboulevard" aangelegd. :P :P :idea:
Heb er nog een foto van ( van de wandelboulevard) als ik deze kan opsporen zal ik deze hier in het bericht plaatsen. :idea:

Gevonden: Zicht vanuit Rhodosstad naar Ixia. P.S. De "jongedame" op het muurtje is mijn beste vriendin :wink: :wink:

Afbeelding

gr, Frans
Afbeelding

Gebruikersavatar
tsambika
Moderator
Moderator
Berichten: 319
Lid geworden op: wo aug 03, 2005 11:22 pm

Bericht door tsambika » do feb 02, 2006 8:45 pm

:D Hoi Gerrie!

Ik denk dat Rhodos met de rolstoel best wel te doen is.
Let wel: het is natuurlijk geen Nederland.

In de nieuwe stad zijn de laatste jaren veel stoepen vernieuwd. de stoepen die dat nog niet zijn, zijn vaak wat smal, en je zal dan af en toe even de weg op moeten om een boom te passeren. maar dat lukt vast, met de buggy hebben wij ons de laatste 3 jaar prima gered (zoontje van nu bijna 4), al is dat natuurlijk wel lichter als een rolstoel..... :wink:

Ook de oude stad is goed te doen mits er wel wat conditie bij de "duwers" aanwezig is! :wink: :P .
Veel van de straatjes lopen aardig omhoog, en als je van de kant van Mandraki de stad binnen komt, zijn er veel keitjes te vinden, wat het duwen wat moeilijk zal maken, maar het is wel te doen hoor. en een voordeel is: goede armspieren bij terugkomst! :wink:

Je ziet, ik zie alles vrij zonnig in voor jullie. Ik denk dat het wel helemaal goed gaat komen. Als jullie met elkaar wat inspannen voor het duwen dan zullen jullie een top vakantie hebben! :)
Er zijn zeker wel grotere auto's te krijgen, de tip van Ella is hierin een goede! Maak er gebruik van :wink:
Lindos is voor de rolstoel inderdaad een afrader. Buiten dat de kleine straatjes vaak omhoog lopen (wel lekker als je teruggaat naar beneden hoor hihihi) kom je erg veel trappen tegen, zeker richting de acropolis....Erg leuk is wel om er langs te rijden als je toch gaat toeren met de auto. Je kunt vlak voor de stad aan de weg parkeren en dan heb je een prachtig uitzicht over het stadje en de baai!

Ik wens jullie alvast heel veel plezier en vraag maar raak als je meer wilt weten!!!

gree(k)zzz Tineke
You only live once....

Gebruikersavatar
tsambika
Moderator
Moderator
Berichten: 319
Lid geworden op: wo aug 03, 2005 11:22 pm

Bericht door tsambika » do feb 02, 2006 8:50 pm

:D ojaaaaa
Voor de stappers....
Barstreet is wel goed te doen. Deze straat zit vol met barretjes die redelijk toegankelijk zijn. Je hebt soms alleen wat hulp nodig om over een hoge drempel te komen of 1 a 2 kleine traptreetjes. Maar vaak zullen de "proppers" of portieren hier graag bij willen helpen.

Een leuke aanrader hierbij is Club Colorado. Eigenlijk de enige echte disco. Hier vind je 3 vloeren. 2 beneden, en helaas 1 boven.... Beneden vind je aan de ene kant een hele goede live-band, aan de andere kant een dicotheek. Hiertussen loopt een glazen gang waardoor je prima met de rolstoel kunt!
Have fun! :wink:

Gree(k)zzz Tineke
You only live once....

GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

Bericht door GERRIE » do feb 02, 2006 9:04 pm

We zijn al weer een heel stuk verder. Ik heb er ook erg veel zin in.
We hadden vanavond alleen een probleempje bij de toeroperator omdat ze rolstoelkamers hadden in het hotel willen we die boeken kun je daar alleen maar op als je met vier personen in die kamer gaat het is namelijk een familiekamer. Tja en wij hebben twee kamers nodig. Eentje voor drie personen en eentje voor twee personen. Wel een beetje maf he dat rolstoelkamers alleen gemaakt zijn voor familiekamers. Maar ja mag de pret niet drukken het zal wel goed komen. Dan nemen we anders de maisonette maar daar kunnen we in ieder geval met zijn vijfen in.

Ik heb in ieder geval het autoverhuurbedrijf al gemaild met de vraag of zij ons konden helpen i.v.m. de rolstoel. Ben benieuwd wat voor een reactie ik daarop krijg. Iedereen in ieder geval bedankt.

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » vr feb 03, 2006 4:14 pm

Gerrie

Ik heb m,n zwager gesproken over z,n vakantie op Rhodes!

Hij was maar 8 dagen op Rhodes en om de dag gingen ze wat doen,voor de rest heeft hij veel op het strand gelegen of bij het zwembad!

Hij heeft een jeep safari gedaan en als er veel gelopen werd moest hij wel even blijven zitten omdat dit voor hem makkelijker was!

Rhodes oude stad was wel te doen !!!

en hij weet zich nog te herinneren dat hij een kroegen tocht had gedaan,dat zal de bar street wel geweest zijn!

Hij heeft dus eigenlijk niet veel gedaan,maar goed met de auto kom je wel ergens!

Ik heb Lindos gezecht dat dit niet te doen is ,nou daar blijf ik wel bij,maar wat je wel kan doen is durf jou zoon op een ezel te zitten dan loopt er één achter hem aan en de andere drie lopen door de smalle straatjes naar boven toe daar zien jullie elkaar ! en naar beneden toe wissel jullie elkaar weer af en hebben jullie toch Lindos gezien en je zoon heeft er ook van genoten!

Ik hou persoonlijk niet van dat er toeristen zijn die met een ezel naar boven gaan MAAR dit kan niet anders je zoon zou het ook liever anders hebben gezien! en ik vind hoe dan ook dat jullie een bijzondere 25 jarige jubileum moeten krijgen!

Maar zie het niet als je moet het doen maar zie het als een tip :wink: :wink:



Groetjes Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

Bericht door GERRIE » za feb 04, 2006 3:54 pm

Hallo allemaal,

Nou het is gelukt hoor de reis is geboekt. Iedereen heeft er erg veel zin in en als ik het zo lees en hoor moet het wel een grandioze vakantie worden.
Ella jij in het bijzonder ook bedankt voor je tip van het autoverhuurbedrijf ik heb reeds contact met Marion gehad en die kan er inderdaad voor zorgen dat wij zo'n auto kunnen huren en ook nog voor een redelijke prijs. Al met al moet het wel een mooie vakantie worden.

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » za feb 04, 2006 6:12 pm

TUUUUUUUUUUURLIJK jullie gaan immers naar Rhodes :wink: :wink:


En we hopen dat jullie veel plezier zullen beleven in de voor bereidingen voor jullie vakantie EN :!: :!: :!: :!: de jubileum :P
Fijn dat het met Marion gelukt is !dat is ook weer een zorg minder he :?:


Groetjes Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » do feb 16, 2006 6:59 pm

Voor Frans
Ik heb ook nog foto,s gevonden van de wandel pad naar Rhodes stad(zonder jou BESTE vriendin) :wink: :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Groet Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » vr feb 17, 2006 10:10 am

Het is een genot om hier te lopen de zee is zo mooi en je waait even heerlijk uit!
het is echter niet toegetaan op hier te rijden met een scooter! en dat is te begrijpen!

Op de foto van Frans kan je heel goed zien dat lans deze pad bijzondere cactus planten te vinden zijn,erg mooi vind ik het zelf!

Op de achtergrond van de foto,s zie je een berg en voor deze berg ligt IXIA en TRIANTA te pronken!
2 prachtige dorpjes dus ook hier is het de moeite waard om eens te kijken en te snuffelen in div leuke en gezellige winkeltjes!

Groet Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

wandelpad rhodos

Bericht door GERRIE » vr feb 17, 2006 12:49 pm

Schitterende foto's hebben jullie er op gezet. Ik kan mij nu al verheugen op de vakantie. Als ik de foto's zo zie is het alleen wel wat verder lopen als dat ik gedacht had maar dat is ook wel weer goed voor de lijn.
Bij ons is alles goed gekomen bij het reisbureau wat betreft de rolstoelaangepaste kamers met zeezicht dus nu kan de vakantie beginnen.

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » vr feb 17, 2006 12:56 pm

Ja het is waar het is een pittige stuk lopen eer je in Trianta zit!
maar je moet dat ook niet meteen doen natuurlijk!
ga gewoon eerst naar Ixia en drink een bakkie koffie bij LUNA rust uit en ga hier even snuffelen!
Kijk met een scooter doen we 15 minuten over dit stukje dat lijk kort maar wij gaan 80 kilometer per uur! maar al loop je alleen dit pad dan nog kan je van je wandeling genieten!
en je heb een auto dus naar Trianta kan je altijd als je zou willen! :wink:

Groet Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

Bericht door GERRIE » vr feb 17, 2006 9:15 pm

Wij zitten niet in Trianta maar in Ixia. En volgens het reisboek was dat
2 kilometer naar Rhodosstad. Twee kilometer lijkt niet ver maar misschien dat het tegenvalt als het warm is.

Gebruikersavatar
Rhodosfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1944
Lid geworden op: za nov 20, 2004 8:08 pm

Bericht door Rhodosfan » vr feb 17, 2006 9:23 pm

GERRIE schreef:Wij zitten niet in Trianta maar in Ixia. En volgens het reisboek was dat
2 kilometer naar Rhodosstad. Twee kilometer lijkt niet ver maar misschien dat het tegenvalt als het warm is.


Hoi Gerrie,

Inderdaad, wij hebben dat eind (vanaf Rhodosstad) al eens gelopen en je moet dan rekenen op 30 to 45 minuten (slenteren).

Dus.........best te doen :P :lol: :wink:

gr, Frans
Afbeelding

Gebruikersavatar
mariska
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 380
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 7:49 pm

Bericht door mariska » za feb 18, 2006 3:38 pm

Hoewel ik afgelopen jaar dichtbij dit wandelpad
verbleef, nl. Belvedere Beach, heb ik hier niet
gewandeld! Dus, dit jaar wil ik zeker zo een keer
naar Ixia/Trianda lopen! :P :wink:
Volgens mij wordt het een "hele drukke" vakantie....
....zoveel plannen! :wink:

Groetjes, Mariska
Laatst gewijzigd door mariska op za feb 18, 2006 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » za feb 18, 2006 9:25 pm

En zeer sportief :wink: :wink:
dan kan de Giros er weer af gelopen worden! :P

Groetjes Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

Bericht door GERRIE » do mar 02, 2006 3:21 pm

Weet iemand hoe je er eerder achter kan komenhoe laat je vliegt. Ik heb al gekeken op de site van arke fly maar daar staat niets.
Dit in verband met parkeren van de auto.

Gebruikersavatar
rhodosliefhebber
Mede beheerder
Mede beheerder
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 6:26 pm

Bericht door rhodosliefhebber » do mar 02, 2006 3:30 pm

Hallo Gerrie

Daar kun je niet eerder achterkomen. Als je een charter hebt, dan worden de tickets ongeveer 2 weken tevoren geprint en dan nog kunnen ze gewijzigd worden. Dit hebben wij zelf meegemaakt. We kregen op vrijdag een vluchtwijziging voor zondag. Het reisbureau kan je, onder voorbehoud, ongeveer 3 weken tevoren de vluchttijden doorgeven.
Helaas staan alleen de lijnvluchten vast.

Groetjes,

Annelies
Éénmaal naar Rhodos, voor altijd verkocht!

GERRIE
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 02, 2006 8:23 am

Bericht door GERRIE » do mar 02, 2006 3:34 pm

Oke dank je wel. Wij gaan namelijk nooit vliegen. Ik ga één keer in het jaar vliegen naar Roemenie om te kuren maar daarvan weten we nu al de vliegtijden vandaar dat ik het vroeg. Dan maar gewoon afwachten.

Plaats reactie