graag info

Afbeelding
Plaats hier uw vragen, tips, meningen over Rhodos, die niet in een andere rubriek passen.
Plaats reactie
Janine
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 12:43 pm

graag info

Bericht door Janine » vr jun 09, 2006 12:58 pm

hallo allemaal,

Na 29 jaar wordt mijn droom eindelijk werkelijkheid .
op 15 juni vertrekken we na rhodos naar falikari:D

graag willen we wat informatie over dingen die we echt moeten zien daar.
moet er wel bij vermelden dan ik me rolstoel meeneem als ik slechte dagen heb.

maar wat is handig wel of geen auto huren?wat zijn de prijzen van taxi's daar?
wat is echt de moeite waard om te bekijken?
hoe zit het met het meenemen van shag? is dat handig of juist niet?is het daar goedkoper?en hoeveel mag je vanuit griekenland mee terug nemen naar huis qua drank en sigaretten en is dat handiger in rhodos zelf te kopen of juist op het vliegveld?
wie weet er leuke eettentjes in falikari en omstreken?

ik weet het het zijn veel vragen maar hoop dat ervaren rhodosgangerns ons een beetje op weg willen helpen.
dit zal waarschijnlijk me eerste en laatste trip er na toe zijn ivm met ziekte maar dit wilde ik graag nog eens zien.

groetjes Janine

Gebruikersavatar
rhodosliefhebber
Mede beheerder
Mede beheerder
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 6:26 pm

Bericht door rhodosliefhebber » vr jun 09, 2006 1:41 pm

Hallo Janine,

Wat heerlijk om naar Rhodos te gaan. Ik zou zeggen als je (soms) niet zo goed ter been bent, dan zou ik een auto huren. Je bent dan helemaal onafhankelijk. Het busvervoer op Rhodos is best ok, maar het kan soms erg druk zijn in de bus. Je kunt op internet een auto huren. Dat valt qua prijs best mee. Wij huren zelf meestal van National of Europcar. Maar ook op Rhodos zelf zijn goede en betrouwbare autoverhuurbedrijven te vinden. Het taxivervoer is beslist véél goedkoper dan in Nederland, maar kan over grotere afstanden toch in de papieren lopen. Ik zou in ieder geval tevoren een prijs afspreken met de taxichauffeur, dat voorkomt misverstanden achteraf. Wat je op Rhodos absoluut moet zien is de oude binnenstad. Dat is echt prachtig en goed te doen met rolstoel. Lindos is mooi, maar af te raden met rolstoel, omdat je flink moet klimmen. Je kunt wel met een ezel naar boven en weer terug, maar je komt er niet mee op de Acropolis. Een tocht rond het eiland is ook heel leuk. Je hebt er verschillende mooie baaien en fraaie uitkijkjes. Als je spullen van Rhodos mee naar huis wilt nemen, dan zou ik die op het eiland kopen en niet pas op de luchthaven. De prijzen die ze op de luchthaven vragen, zijn toch hoger dan in de dorpen. Ook daar loont het de moeite prijzen te vergelijken. Eettentjes in Faliraki ken ik niet, maar er zijn hier op het forum beslist mensen die je daar uitsluitsel over kunnen geven.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben. Wil je meer weten, vraag maar raak.

Groeten,

Annelies
Éénmaal naar Rhodos, voor altijd verkocht!

patrick
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 506
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 5:24 pm

Bericht door patrick » vr jun 09, 2006 3:16 pm

Weet je al 29 jaar dat je naar Rhodos wil? :?
Rhodos...........waar anders?..... Afbeelding

Janine
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 12:43 pm

Bericht door Janine » vr jun 09, 2006 5:39 pm

heee annelies dank je voor de goede tips .
we zullen ze zeker gebruiken. heb nog wel een vraagje weet je hoeveel je mee mag nemen vanaf rhodos aan drank en sigaretten?en die ezeltaxi lijkt me wel wat hahaha een hele belevenis denk ik:D:D

patrick ja dat is al een jeugdroom van me omdat me zus met verschrikkelijke mooie foto's van griekenland toen terug kwam van huwelijksreis.en door omstandigheden is het er nooit van gekomen maar nu gaat een hartewens eindelijk in vervulling :D

Gebruikersavatar
rhodosliefhebber
Mede beheerder
Mede beheerder
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 6:26 pm

Bericht door rhodosliefhebber » vr jun 09, 2006 6:38 pm

Hoi Janine,

Hoeveel je aan drank en sigaretten mee mag nemen weet ik niet. Ik denk dat je dat op internet wel kunt googlen. Volgens mij staat het ook in de blaadjes van de vliegmaatschappijen. Die ezels zijn inderdaad wel een belevenis, maar nogmaals je komt niet bij de top. Bij Lindos kun je boven aan het dorpje gratis parkeren. Een gratis bus rijdt tot 15.00 uur iedere tien minuten naar boven en naar beneden. Wat Faliraki betreft, denk er aan dat het zand aan het strand bloedheet is en niet te belopen zonder schoenen/slippers. Wat wij ook altijd een leuke trip vinden is naar het uiterste puntje van het eiland rijden. Dat is Prassonissi. Het is een schiereiland en als je mazzel hebt, bij eb, kun je naar de overkant lopen. Het is daar erg indrukwekkend. Ik weet niet of je Duits spreekt of kunt lezen, maar deze site heeft een Duitse "zuster"site: http://www.rhodos-info.de die ook erg informatief is.
Ik kan me voorstellen dat je erg naar Rhodos uitkijkt. Ik kan je uit ervaring (was er al 18 keer) zeggen dat het geweldig is. Lekker eten, mooi weer en uitermate vriendelijke mensen.
Laat je na afloop nog eens weten hoe je het vond. Daar ben ik erg benieuwd naar.

Groetjes,

Annelies
Éénmaal naar Rhodos, voor altijd verkocht!

Janine
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 12:43 pm

Bericht door Janine » vr jun 09, 2006 10:27 pm

heee annelies dank je voor je tips . we zijn al met een autoverhuur bezig.zal je laten zeker laten weten hoe onze ervaring is.
Als andere mensen ook nog tips hebben alles is welkom:D

groetjes Janine

Gebruikersavatar
tsambika
Moderator
Moderator
Berichten: 319
Lid geworden op: wo aug 03, 2005 11:22 pm

Bericht door tsambika » vr jun 09, 2006 11:23 pm

Hoi Janine!

Ik moet zeggen ik weet het niet helemaal zeker, dus hoop dat mensen me aanvullen als ik het mis heb, maar volgens mij mag je 8 sloffel sigaretten per persoon mee terug nemen, en 4 liter drank per persoon.

gree(k)zzz Tineke
You only live once....

patrick
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 506
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 5:24 pm

Bericht door patrick » za jun 10, 2006 12:21 pm

Volgens mij heb je binnen de EU vrije handelsgrenzen en mag je zoveel meenemen als je zelf wil.
Rhodos...........waar anders?..... Afbeelding

patrick
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 506
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 5:24 pm

Bericht door patrick » za jun 10, 2006 12:26 pm

Ik heb het dus ook fout, check dit maar eens:

Wat mag je meenemen binnen de E.U.?
Er heerst vaak veel onduidelijkheid over wat je wel of niet mee mag nemen binnen de E.U. Sommige mensen denken dat je maar 1 slof mee mag nemen, sommigen denken volkomen onterecht dat ze bij wijze van spreken een hele zeecontainer sigaretten mee mogen nemen.

In een PDF-document van de Belastingdienst staat omschreven wat wel en niet mag. Let op het mooie zinnetje "Neemt u meer mee, dan moet u aantonen dat het voor eigen gebruik is". Betekent dit dat je bijvoorbeeld 50 sloffen Marlboro sigaretten mee mag nemen voor eigen gebruik? Als het echt veel scheelt kun je toch een voorraadje voor een jaar inslaan?
Je bent natuurlijk wel de pineut als je met een leuk boodschappenlijstje naar Luxemburg rijdt en naar Nederland komt met 8 sloffen Marlboro, 4 sloffen Camel, 3 sloffen Chesterfield, 2 sloffen Marlboro Lights, 1 slof Brandaris, 1 slof halfzware Drum, 1 slof Dunhill International, 3 sloffen goedkope sigaretten van een of ander B-merk en een paar dozen sigaren voor opa. Houden ze je aan met zo'n grote verscheidenheid aan rookwaren dan zul je ongetwijfeld zwaar de lul zijn.

Over wat je meer dan toegestaan meeneemt zul je belasting moeten betalen over alles wat uitkomt boven het maximum. Een boete bij grove overtreding lijkt me ook vrij waarschijnlijk.

Wat mag je voor eigen gebruik per volwassene meenemen binnen de Europese Unie?
- 110 liter bier
- 90 liter wijn (incl. champagne)
- 20 liter likeurwijn, zoals sherry of port
- 10 liter sterke drank (bijv. rum, whisky, vodka, cognac etc.)
- 800 sigaretten (= 4 sloffen van 200 sigaretten)
- 400 sigaren of cigarillo's
- 1 kilo tabak (bijvoorbeeld 20 pakjes shag)

De E.U. bestaat uit de volgende landen:
België, Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittanië (Engeland, Ierland, Schotland, Wales) en Noord-ierland, Hoongarije, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakijke, Spanje, Tsjechië en Zweden.

Let op (1):
Voor enkele gebieden, zoals de Canarische Eilanden (Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote, La Palma, La Gomera, Fuerteventura en El Hierro) en de Kanaaleilanden gelden dezelfde hoeveelheden als voor landen buiten de E.U.
Deze eilanden horen wel bij de Europese Unie, maar hier gelden voor BTW en accijnzen andere regels.

Let op (2):
Voor tabaksproducten (sigaretten, sigaren, shag) gelden soms andere regels. Koopt u deze producten in Tsjechië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Slowakije of Slovenië en reist u vervolgens naar of door/via België, Denemarken, Finland, Duitsland, Zweden, Engeland of Oostenrijk? In dat geval mag u maar 200 sigaretten (1 slof) per persoon met vrijstelling van belasting invoeren/meenemen.
Indien u reist vanuit Tsjechië of Estland, dan mag u maximaal 250 gram rooktabak met vrijstelling van belasting invoeren. Daarnaast mag u vanuit Tsjechië maximaal 10 sigaren en 20 cigarillos met vrijstelling van belasting invoeren.
De belastingdienst, ingewikkelder kunnen we het niet maken.........
Rhodos...........waar anders?..... Afbeelding

Janine
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 12:43 pm

Bericht door Janine » ma jun 12, 2006 12:17 am

Hee mensen ,

allemaal bedankt voor jullie tips. we gaan komende dagen nog genieten van de voorpret en woensdagacht is het . . . we w'll fly away!!
we zullen jullie tips meenemen en ik ben benieuwd naar misschien nog andere tips over het eiland.

Liefs en een groet,
Janine

Just Nikki
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 12
Lid geworden op: do feb 09, 2006 11:06 am

Bericht door Just Nikki » wo jun 14, 2006 7:17 pm

Even over lindos.. wij zijn daar te voet naar het acropolis geweest, en terug met de ezel, dus die komt wel bij het acropolis.. Alleen in het acropolis zelf, moet je wel zelf de trappen op..

Gebruikersavatar
rhodosliefhebber
Mede beheerder
Mede beheerder
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 6:26 pm

Bericht door rhodosliefhebber » wo jun 14, 2006 7:48 pm

De ezel zet je zogezegd bij de kassa af.

Groetjes,

Annelies
Éénmaal naar Rhodos, voor altijd verkocht!

Just Nikki
Gevorderde User
Gevorderde User
Berichten: 12
Lid geworden op: do feb 09, 2006 11:06 am

Bericht door Just Nikki » wo jun 14, 2006 7:52 pm

idd

Plaats reactie