Scooter of auto huren ! scooter certificaat nodig ( Belg)

Afbeelding
Plaats hier uw vragen, tips, meningen over Rhodos, die niet in een andere rubriek passen.
Plaats reactie
zoeloekes
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 26, 2007 5:29 pm

Scooter of auto huren ! scooter certificaat nodig ( Belg)

Bericht door zoeloekes » di jun 26, 2007 5:33 pm

Hallo allemaal !

Volgende week vertrekken we eindelijk 10 dagen naar Rhodos , we gaan naar het Kalithea Mare palace hotel in kalithea. Aangezien dit redelijka fgelegen ligt willen we een auto of scooter huren..

NU wat raden jullie aan een auto of een scooter huren ? Hoe is het eigenlijk gesteld met de wegen en rijden de grieken als gekken ? We willen namelijk nog levend thuiskomen.. :D

Ik zou liefst een scootertje huren en het eiland zo verkennen.. maar nu las ik het bericht dat er een vergunning nodig was.. ik ben Belg en heb een B - autorijbewijs maar van zo een scootervergunning heb ik nog nooit iets gehuurd.. tijd voor aan te vragen is er niet meer aangezien we dinsdag al vertrekken..

Iemand raad of kent iemand een auto/scooter bedrijf in d ebuurt van jkalithea waar dit niet nodig is !

Dank alvast ! :D

Gebruikersavatar
harm
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 393
Lid geworden op: za mei 07, 2005 1:32 pm

Bericht door harm » di jun 26, 2007 5:45 pm

hoi Zoeloekes,

een scooter van 50cc mag je met een auto rijbewijs besturen in heel europa dus ook op Rhodos
boven de 50cc heb je een motorrijbewijs nodig daarintegen voor een ATV (quad) weer niet
waar in Kalithea zo een bedrijf zit zou ik niet weten

gr. Harm
Afbeelding

zoeloekes
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 26, 2007 5:29 pm

Bericht door zoeloekes » di jun 26, 2007 5:59 pm

ah merci voor het snelle antwoord.. maar ik las hier overal dat je zo een scooter-vergunning moest hebben ook voor scooters van minder dan 50cc.. in nederland en belgie mag je met een autorijbewijs ook een scooter besturen maar dit zou op rhodos niet gelden..

Volgens jou kunnen we dan toch een scooter huren onder de 50cc..
alvast bedankt he ! :D

Gebruikersavatar
Rhodosfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1944
Lid geworden op: za nov 20, 2004 8:08 pm

Re: Scooter of auto huren ! scooter certificaat nodig ( Belg

Bericht door Rhodosfan » di jun 26, 2007 8:22 pm

zoeloekes schreef:Hallo allemaal !

Volgende week vertrekken we eindelijk 10 dagen naar Rhodos , we gaan naar het Kalithea Mare palace hotel in kalithea. Aangezien dit redelijka fgelegen ligt willen we een auto of scooter huren..

NU wat raden jullie aan een auto of een scooter huren ? Hoe is het eigenlijk gesteld met de wegen en rijden de grieken als gekken ? We willen namelijk nog levend thuiskomen.. :D

Ik zou liefst een scootertje huren en het eiland zo verkennen.. maar nu las ik het bericht dat er een vergunning nodig was.. ik ben Belg en heb een B - autorijbewijs maar van zo een scootervergunning heb ik nog nooit iets gehuurd.. tijd voor aan te vragen is er niet meer aangezien we dinsdag al vertrekken..

Iemand raad of kent iemand een auto/scooter bedrijf in d ebuurt van jkalithea waar dit niet nodig is !

Dank alvast ! :D


Hoi Zoeloekes,

Voor nederlandse vakantiegangers geldt het volgende:

Ik wil op vakantie in Griekenland bromfiets rijden. Ik heb al een rijbewijs voor de auto. Moet ik toch een bromfietscertificaat aanvragen?

De bestuurder van een bromfiets moet volgens de huidige Griekse wet in het bezit zijn van een rijbewijs A. De regeling zoals wij die in Nederland kennen en die voorziet in het rijden met een bromfiets met het rijbewijs B, kent men in Griekenland niet. Een Nederlander in het bezit van een rijbewijs A zou daar dus zonder problemen een motorfiets, scooter of bromfiets moeten kunnen huren. Maar het is inmiddels vaste gewoonte geworden, dat een Griekse verhuurder van bromfietsen aan zijn cliënten die geen rijbewijs bij zich hebben, om een bromfietscertificaat vraagt. Het komt zelfs voor dat er verhuurders zijn die een geldig Nederlands rijbewijs A niet accepteren, maar uitsluitend zaken doen op basis van een bromfietscertificaat.
Wij adviseren daarom voor vertrek uit Nederland een bromfietscertificaat te bestellen. Ben je in het bezit van een geldig Nederlands rijbewijs B, maar geboren na 1 juni 1980, dan zul je theorie-examen moeten doen om een bromfietscertificaat te krijgen. Wij wijzen erop dat u bij brommerhuur verplicht bent een helm te dragen, ook al is het 35 graden en heeft bijna niemand een helm op.


gr, Frans
Afbeelding

Gebruikersavatar
joyce-rhodos
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 711
Lid geworden op: vr jan 28, 2005 9:50 pm

Bericht door joyce-rhodos » di jun 26, 2007 8:39 pm

wij huren al een aantal jaren scooters...
maar tot nu toe hebben we ze telkens mee gekregen met alleen rijbewijs B...

dus ja het kan wel..

gr joyce
na 5 jaar eindelijk weer terug naar Rhodos!

Gebruikersavatar
harm
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 393
Lid geworden op: za mei 07, 2005 1:32 pm

Bericht door harm » di jun 26, 2007 8:47 pm

sorry Frans weet niet waar je de info vandaan hebt en of die up to date is maar ze hanteren daar dezelfde europese normering als in nederland dit geldt ook voor bijvoorbeeld de helmplicht en dat je moet stoppen voor voetgangers die voor een zebra staan te wachten ( en ook daar stoppen ze niet net als in nederland :cry: )

maar er is een hoop onduidelijkheid omtrent dit onderwerp zelfs de griekse verhuurders weten niet altijd raad

gr. Harm
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rhodosfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1944
Lid geworden op: za nov 20, 2004 8:08 pm

Bericht door Rhodosfan » di jun 26, 2007 10:31 pm

Hoi Harm,

De info is van het CBR ( Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) :idea:

Deze zeggen het volgende:

Wat moet ik meenemen om in buitenland een bromfiets te kunnen huren?
Dat ligt er aan om welk land het gaat. Als het om vakantie gaat, weet de reisorganisatie meestal het antwoord.
In Griekenland moet je volgens de wet in het bezit zijn van een rijbewijs A. De Nederlandse regeling dat je in Nederland met je rijbewijs B op een bromfiets mag rijden kent Griekenland niet. Hoewel een verhuurder meestal wel akkoord gaat met een Nederlands rijbewijs B, bestaat de kans dat bij een aanrijding de bestuurder aansprakelijk wordt gesteld zonder dat hij schuldig is. Zorg daarom in Griekenland voor een geldig rijbewijs AM of een bromfietscertificaat.

Dus....ga nooit uit wat een verhuurbedrijf wel of niet goed vind :!: :!: Bij een overtreding of nog erger bij een aanrijding (met of zonder letsel) geldt de Griekse wetgeving :!: :!:

gr, Frans
Afbeelding

zoeloekes
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 26, 2007 5:29 pm

Bericht door zoeloekes » wo jun 27, 2007 12:54 am

dus... als Belg moet ik ook zo een certificaat hebben , anders kan ik geen scooter huren.. :?
Wel zonde.. kunnen we geen scooter huren want we vertrekken komende dinsdag al en denk niet dat we zo een certificaat zo snel kunnen krijgen..
dan maar een autootje huren zeker.. :D

Gebruikersavatar
Ella
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 1117
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 10:59 pm

Bericht door Ella » wo jun 27, 2007 9:59 am

zoeloekes schreef:dus... als Belg moet ik ook zo een certificaat hebben , anders kan ik geen scooter huren.. :?
Wel zonde.. kunnen we geen scooter huren want we vertrekken komende dinsdag al en denk niet dat we zo een certificaat zo snel kunnen krijgen..
dan maar een autootje huren zeker.. :D



Als je snel bent dan kan je het misschien nog redden ,ga naar het postkantoor ,ik weet dat wij er twee dageen op hebben gewacht!
Zelf hebben wij z,on certificaat nooit gebruikt( bij het huren van de scooter) alleen een rijbewijs!,toen wij eens een bekeuring kregen hadden we hem wel nodig!Geluk dat we hem hadden :wink: Helm is verplicht! echt je bent het haasje als je hem niet op heb ,ik heb gehoord dat het 84 euries kost als ze jou grijpen! :? als ik jou was zou ik gewoon naar het post kantoor gaan ,en kijken of je er één nog voor dinsdag kan krijgen!
Groet Ella
Ik ben een erg groot fan van het eiland Rhodos.

Gebruikersavatar
dirk
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 138
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 9:17 pm

Bericht door dirk » wo jun 27, 2007 10:17 pm

volgens mij kunt ge wel eentje huren, tenminste als ge een rijbewijs B hebt , op uw rijbewijs worden dan toch de lagere categorien ook afgestempeld ( dus cat A), heeft mischien wel te maken met leeftijd en jaartal rijbewijs, want die wetten veranderen regelmatig hier in belgie.
Om even te veduidelijken: ik heb inderijd ( toen de dieren nog spraken) een rijbewijs D gehaald, toen was de regeling dat al de lagere categorien ook geldig waren. Wel op mijn rijbewijs zijn dus alle categorien afgestempeld.
Dus kijk eens of bij jou rijbewijs cat A afgestempeld is , zoja dan kunne ze het gewoon niet weigeren om brommer te huren.
Bezoek onze site : http://www.dirkenels.tk

zoeloekes
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 26, 2007 5:29 pm

Bericht door zoeloekes » do jun 28, 2007 1:45 am

dan zal ik eens op men rijbewijs moeten kijken he dirk , ma denk niet dat het afgestempeld is.. geloof dat enkel B is afgestempeld.. ben ook ma 26..( allee ja maar , w ook al een dagje ouder :D )
Waren er toch al uit dat we een 3tal dagen een auto gingen huren.. misschien toch handiger !

Iemand misschien tips of voorbeelden van mooie routes op rhodos.. zou altijd handig zijn.. :D

Gebruikersavatar
dirk
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 138
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 9:17 pm

Bericht door dirk » do jun 28, 2007 6:03 am

in de reisgids van anwb staan altijd mooie routes beschreven.
anders een kaart kopen en rondrijden in binneland is ook een optie. Wat ik persoonlijk mooi vond was het zuiden met prasonissi, ook westkust met de vervallen burcht van monolithos is ook de moeite, en uiteraard lindos aan de oostkust. Kijk anders hier eens naar mijn fotokes van mijn zelf uigestippelde routes, dan heb je al een ideetje wat er te zien is :http://users.telenet.be/4x4forfun/%204x4forfun/_sgt/m2m3_1.htm
Bezoek onze site : http://www.dirkenels.tk

Plaats reactie