Winter op Rhodos

Afbeelding
Vragen en info's over het gaan wonen en/of werken op Rhodos
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rhodosfan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1944
Lid geworden op: za nov 20, 2004 8:08 pm

Winter op Rhodos

Bericht door Rhodosfan » vr mar 04, 2005 1:02 pm

Hallo allemaal.

De meesten van ons kennen Rhodos alleen maar als het griekse eiland in de zon. 8) 8)

Echter, ook Rhodos kent de winter. Wat dat voor zo menige inwoner op het platteland betekend mag onderstaand bericht van onze Frank in Faliraki duidelijk maken. :!: :!:

gr, Frans

Hierbij wil ik jullie eens beschrijven hoe het is om in de winter op Rhodos te wonen!!!

De temperaturen in de winter op Rhodos zijn natuurlijk niet zo laag als in west-europa, maar ook niet dat je ze aangenaam mag noemen.

“s-Avonds en in de nacht liggen de temperaturen zo tussen de 2 en 12 graden. Daarbij komt dan natuurlijk de hoge luchtvochtigheid.
In verband met de hoge vochtigheid beginnen de muren in het huis te schimmelen en de kleren in de kasten zijn vochtig en muf.

Hier helpt maar een remedi : Warmstoken!!!
Er zijn twee mogelijkheden: Elektrisch of met hout in de kachel. Elektrisch stoken heeft meerdere nadelen. Het wordt welliswaar warm, maar de vochtigheid blijft in de woning hangen. Ook zijn de meeste elektrische instalaties in de woningen niet berekend meerdere verwarmingselementen gelijktijdig met stroom te verzorgen. (de zekering knalt dan er uit)
Ook zijn de stroomkosten zo hoog dat de stroomrekening voor een modale verdiener bijna niet te betalen is.
Blijft natuurlijk eigenlijk maar een alternatief: Hout stoken!!!

Om jullie een indruk te geven hoeveel hout men in de winter zo al nodig heeft heb ik het volgende berekend: De stookperiode bedraagd ongeveer 5 maanden van 15 november tot 15 mei.
Dat zijn omgerekend ca. 150 daqen. Iedere dag verbruik ik dan ook 30 kg hout. Dus: 150 x 30 = 4500 kg.
Kant en klaar stookhout is op Rhodos heel duur, zodoende bezorg ik zelf mijn stookhout. Zo ben ik dus in de winter bijna iedere dag daarmee bezig om aan hout te komen om het vervolgens te zagen en in stukken te klieven.

Het is monnikenwerk, maar ………. In ieder geval geen stookkosten.

Het hout op de foto is ongeveer een kwart van het totaal wat wij in de winter verstoken.

De foto is van vandaag.

Gr, Frank.



Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

marjo
Nieuwe User
Nieuwe User
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 20, 2005 9:50 pm

winter op Rhodos

Bericht door marjo » vr mar 04, 2005 6:23 pm

Hallo Frank

Ben toch blij dat wij maar een knop om hoeven te zetten, en het wordt warm. :oops: ik zou niet eens weten waar ik al dat hout moet laten 6 hoog op een flat is wat moeilijk, wist trouwens niet dat het zo koud kon zijn bij jullie :wink:

groetjes Marjo

Falirakifrank
Ultieme Rhodosfan
Ultieme Rhodosfan
Berichten: 164
Lid geworden op: do nov 25, 2004 1:26 am

Entschuldigung-Sorry

Bericht door Falirakifrank » zo mar 06, 2005 1:17 am

Hello Marjo,
i am sorry but my Dutch is very bad, i can't understand your posting! :oops:
I am a german who's living on Rhodes and my postings here in this forum are translated from Frans in Dutch Language.
Please write me in german or english if you can.
Greetings from Rhodos,
Frank. :wink:

Plaats reactie